جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

وب معنایی و استراکچر دیتا

در این وبلاگ مقالات رسمی و تخصصی سئو سایت منتشر می شود

وب معنایی و استراکچر دیتا

۱,۲۷۹ بازديد
بهترین سئو کار درک معنای «زرافههادرساوانازندگیمیکنند» برای شما به عنوان کسی که بر زبان فارسی تسلط دارد کار زیاد دشواری نیست؛ خیلی وا رفته می‌توانید کلمات فارغ از فاصله این جمله را به «زرافه‌ها در ساوانا زندگی مینمایند» تجزیه فرمایید و با به کار گیری از «مضمون‌» و «دستور زبانی» که برای این جمله در ذهن دارید، آن را شعور نمایید: «زرافه» به عنوان یک حیوان گردن دراز با چهار پا و رنگ پوست خاص در ذهن ما تعریف شده که بر پایه ی این پاراگراف «زندگی میکند» (به این معنی که بومی یک مکان خاص است). در ضمنً بر اساس این جمله، زرافه در «ساوانا» زندگی می‌نماید؛ اما شاید ما اصلاً اطلاعی از «ساوانا» نداشته باشیم و به هیچ عنوانً این واژه و کلمه تا به درحال حاضر به گوشمان هم نخورده باشد؛ البته به راحتی آن را به عنوان یک مکان طبقه بندی میکنیم؛ به این دلیل‌که طبیعتاً زندگی کردن در «مکان» حادثه می‌ افتد. متأسفانه ربات‌های موتورهای جستجو هنوز به‌این درجه از هوشمندی نرسیده‌اند؛ بدین ترتیب، زمانی‌که به متنی مشابه با «زرافههادرساوانازندگیمیکنند» برمی‌خورند، 26 کاراکتر فارسی را در خاطر خود ضبط می‌کنند و به سراغ ثبت اطلاعات بعدی می‌روند. به طور کلی، برنامه‌های کامپیوتری فارغ از داشتن دامنه‌ای از واژگان و اوامر از پیش تعریف شده (یا در شرایطی که بخواهیم تخصصی‌تر حرف کنیم، بدون «استراکچر دیتا») نمی‌توانند معنای خاصی را از یک مجموعه کاراکتر استنباط کنند. مثلاً چنانچه «زرافههادرساوانازندگیمیکنند» را در گوگل جستجو کنید، فوراً آدرس ورقه‌ای را به شما نشان میدهد که دقیقاً همین متن در آن وجود دارد (احتمالاً فقط همین صفحه)؛ اما در حالتی که سؤال «زرافه‌ها در کجا زندگی می کنند؟» را جستجو کنید، این برگه در نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد؛ هر تعدادی که پاسخ سؤال در آن موجود است.
منظور ما از این مقدمه‌این بود که نباید از موتورهای جستجو انتظار داشته باشید که زبان را درست مثل ما انسان‌ها فهم و شعور کنند. در عین حالا، در شرایطی که در‌پی بهبود بهینه سازی و کسب حاصل بهتر در این باره هستید به نفع شماست که در راستای ادراک هر چه بیشتر متن وب‌سایتتان به آنها کمک کنید. این دقیقاً همان‌جایی میباشد که استراکچر دیتا یا داده‌های ساختاریافته به عمل می‌آیند.
با مطالعه این نوشته‌ی علمی یاد خواهید گرفت که چه‌طور می‌توانید با یاری به موتورهای جستجو در مسیر فهم و شعور بهتر محتویات وب‌سایتتان، موقعیت بهتری را در برگه نتیجه ها موتورهای جستجو کسب کنید.
بیش تر بدانید: پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چه تأثیری در seo داراست؟

وب معنایی یا سمانتیک (Semantic Web) چیز جدیدی نیست و از حوالی سال 1988 میلادی مطرح بوده است؛ اما وب معنایی چه معنایی داراست؟
معناشناسی، دانش مطالعه مضمون‌ در گویش میباشد که در اصلً به بازنگری رابطه در میان عبارات و کلمه ها و آنچه که نشانه آن هستند می‌پردازد؛ براین اساس، یک وب معنایی یک اینترنت معنادار می باشد؛ لذا وب معنایی به کلمه ها کلیدی و بک لینک ربطی پیدا نمی‌کند، بلکه چیزی که در وب معنایی سخن اول را می‌زند رابطه در میان مفاهیم می باشد؛ یعنی به جای آنکه خود واژه و کلمه و عبارت اهمیتی داشته باشد، مضمون‌ پشت آن و مضامینش حائز اهمیت می باشد.
از آنجایی که بر پایه ی مقدمه‌ای که در اولیهِ این نوشته‌ی‌علمی آوردیم ربات‌های موتورهای جستجو به اندازه انسان در شعور معنا کارکشته نیستند، لذا وب معنایی برای خودش دامنه واژگان و دستور زبان خاصی دارد. با به کارگیری از واژگان و امر زبان وب معنایی می توانید لغات و جملا‌ت متکی بر منطقی بنویسید که ربات‌های موتورهای جستجو توانا به تحلیل و شعور آنان هستند. توجه داشته باشید که چیزی که جستجوی معنایی را از جستجوی معمولی متفاوت می کند همین است که مبنای جستجوی معنایی، رابطه منطقی اطلاعات است. به عنوان مثال، چنانچه گوگل در وب‌وبسایت «رضا» چنین گزاره‌ای پیدا کند: «رضا با مهران دوست میباشد» و یک نفر عبارت «دوستان مهران» را جستجو کند، در این‌شرایط‌ اگرچه وب‌وب سایت مهران اسمی از رضا نبرده (حتی چنانچه مهران وب‌سایتی نداشته باشد)، موتور جستجوی معنایی ما رضا را به عنوان دوست مهران در نظر می‌گیرد و حاصل مقتضی را به کاربر نشان می دهد.
از این مثال متوجه می‌شویم که موتورهای جستجو می توانند از داده‌های سازمان‌دهی شده، اطلاعات جدیدی استخراج کنند. به‌این داده‌های ساختاریافته و معنادار، «استراکچر دیتا» میگوییم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.