یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

پیروی گوگل از تجربه کاربری؛ مهم ترین نشانه اهمیت UX در سئو

در این وبلاگ مقالات رسمی و تخصصی سئو سایت منتشر می شود

پیروی گوگل از تجربه کاربری؛ مهم ترین نشانه اهمیت UX در سئو

۱,۰۱۱ بازديد

ابزارهای سنجش UX گوگل؛ جاده باریک می‌گردد!
تا اینجا فهمیدیم تجربه کاربری چه مقام با ارزشی نزد گوگل دارااست اما از کجا بفهمیم  بهترین سئو کار  تجربه کاربری وب سایت ما از نگاه گوگل چه امتیازی می‌گیرد؟ تا یکسری وقت پیش به مشقت میتوانستیم چنین چیزی را چک کنیم اما به تازگیً گوگل با معرفی ابزارهای متفاوت، قادر است در زمینه‌ی کیفیت وب سایت شما تصمیم گیری نماید. این ابزارها در واقع پروژه های خصوصی ای می باشند که گوگل خویش برای آنالیز تجربه کاربری از آنها استعمال میکند.

البته خوشبختانه گوگل با اپن سورس کردن آنان کاری کرد تا مورد به کارگیری مردم از این ابزارهای باارزش مهیا خواهد شد. ابزارهای گوگل که به تجربه کاربری یاری میکنند دربرگیرنده موردها تحت میباشد:

Pagespeed Insights: برای محاسبه ظریف سرعت وب سایت و ارائه راهکار
Mobile Friendly test: تست گوشی فرندلی بودن وبسایت در دستگاه های متفاوت
Web.dev: آنالیز کلی همت وبسایت از دید تجربه کاربری و seo
یک کدام از مهمترین ابزارهایی که کاملا فاکتورهای متعدد User Experience را بررسی میکند، ابزار Lighthouse گوگل میباشد. این ابزار جدیدا بوسیله گوگل معرفی گردیده و جمع متعددی از اینترنت مسترها از وجود آن خبر ندارند. ولی گوگل مدتی میباشد که از ابزار web.dev برای چک UX به کار گیری میکند اما حال این ابزار با اسم Lightouse عرضه همگانی گردیده. درپی تماما در امر این ابزار توضیح دادیم.

ابزار Lighthouse گوگل چه میباشد؟ چه فاکتورهایی را چک میکند؟
لایت هاوس (lighthouse) ابزار اپن سورس گوگل برای سنجش تلاش تارنما میباشد. زمانی نشانی وب سایت خویش را در‌این ابزار وارد می کنید، گوگل با به کارگیری از بدترین وضعیت جانور (از جملهً وب با سرعت ذیل یا این که دیوایس دیرین) وب سایت شما‌را نظارت میکند و بر پایه ی 75 فاکتور، به تجربه کاربری و کوشش وبسایت شما نمره می دهد. مجموع این فاکتورها کلاً به 4 دسته پایین تقسیم می شوند:

همت (Performance): سرعت دسترسی استفاده کننده به محتوای ورقه چقدر ارتفاع می کشد؟
دسترسی (Accessibility): آیا دسترسی مخاطب به قسمت های متفاوت تارنما در کمترین برهه زمانی و به آسوده ترین نحوه انجام می گیرد؟
شایسته ترین تکنیک ها (Best Practices): آیا تارنما از سفارش های گوگل برای بهبود تجربه کاربری استفاد کرده؟
seo (بهینه سازی): آیا وب سایت متبوع به خیر برای گوگل باصرفه شده‌است
در بخش آنگاه به ارتفاع دقیقتر این فاکتورها را نظارت می کنیم.

معیارهای مهم تجربه کاربری؛ باکس سیاه Lighthouse
مجموع غرض لایت هاوس گوگل این میباشد که کاری نماید تا تارنما شما خیر فقط سرعت خیر و خوبی داشته باشد، بلکه احساس سرعت را هم به استفاده کننده القا نماید. براین اساس اساسی میباشد بازدید کننده بتواند فارغ از حوصله کردن، با محتوای وب سایت شما تعامل داشته باشد.

پیام مهم شما می بایست در قسمتی که استفاده کننده اولیه آن را میبیند (Above the Fold) وجود داشته باشد؛ المان های گرافیکی خلاقانه و دیده نواز بایستی فقط در سرویس پیام اساسی شما باشند. در صورتی‌که مخاطب چهت نیل به جواب پرسش خویش مقطع متعددی صرف نماید، عملاً هدف ها تجربه کاربری به سود نرسیده میباشد.

در عکس پایین قسمتی از بخش های متعدد این ابزار را برای شما آوردیم:




معیارهای اساسی Lighthouse برای محاسبه تجربه کاربری مشتمل بر موردها تحت میباشد:

First meaningful paint: چقدر ارتفاع می کشد تا اولی محتوای قابل درک و معنادار در شیت برای استفاده کننده ظواهر گردد؟
First interactive: اولی المان های قابل کلیک و تعاملی در وبسایت چه هنگامی بارگذاری می شوند؟
Consistently interactive: چه قدر ارتفاع می‌کشد تا المان های تعاملی و قابل کلیک کاغذ به طور کاملً بارگذاری شوند؟
Perceptual speed index: محتوای کاغذ (متن، صوت، تصویر) با چه سرعتی برای استفاده کننده ظواهر میگردد؟
Estimated latency input: المان های گوناگون شیت با چه سرعتی به امرها مخاطب جواب می‌دهد؟
Critical requests chain: چه منابعی بایستی از سرور فراخوانی گردد تا یک درخواست به انجام رسد؟
به شما پیشنهاد می کنیم قطعا وبسایت خویش را در ابزار Lighthouse گوگل تحلیل فرمائید تا فهم عمیقی از کوشش کاربردی وب سایت خویش پیدا نمایید. (ولی این تارنما هم مانند اکثری از ابزارهای اثرگذار گوگل برای آی پی جمهوری اسلامی ایران تحریم شده‌است!!!)


3 برهان حیاتی برای اینکه ابزار Lighthouse گوگل را خیلی دور از شوخی بگیرید!
شاید تصور کنید این ابزار هم مانند بخش اعظمی دیگر صرفا یکی در چنگ شما قرار می دهد و کل! حقیقت این میباشد که‌این ابزار توجه و آلرژی گوگل را به ارث برده که آن را از ابزارهای رایج دیگر متمایز میکند. سه استدلال پایین قادر است به خیر شمارا از اهمیت این ابزار مطئمن نماید:

لایت هاوس می تواند برای دولوپرها، سئوکاران و ساخت‌و‌ساز کنندگان محتوا موثر باشد: راه و روش متعددی برای به کار گیری از این ابزار وجود دارااست؛ شما می‌توانید آن را به پلاگین در مرورگر خویش نصب فرمائید یااینکه به شیت مهم web.dev بروید و نشانی تارنما خویش را وارد فرمایید. چه شما یک نرم‌افزار نویس باشید یا این که مدیریت یک وبسایت، در هر درحال حاضر گزارش های این ابزار می‌تواند یک عالم قیمت برای شما ساخت‌و‌ساز نماید.
لایت هاوس پیشنهاد های کاربردی و قابل انجام در دست شما قرار می دهد: شاید شایسته ترین بخش این ابزار، طرز گزارش دهی به شماست؛ یعنی شاید تصور کنید مجموع مفاهیم معرفی گردیده در‌این ابزار نو می‌باشند اما در‌حالتی که یه خرده توضیحات مرتبط با آن‌ها را بخوانید، متوجه می‌شوید که‌این سفارش ها خط مش صحیح را به شما نشان می‌دهند.
ابزار Lighthouse Google بوسیله مهندسان گوگل پباده سازی و گسترش داده شده‌است: شاید این برهان به تنهایی کافیست تا شما گزارشات این تارنما را بدون شوخی بگیرید. صحیح همچون ابزارهایی مانند سرچ کنسول و گوگل نظارت، لایت هاوس هم اقبال این را دارااست که به یک ابزار رایج در مورد UX تبدیل گردد.
صحبت پایان: خودتان را مکان مخاطب بگذارید!

شاید این سخن تحت عنوان فیض گیری و حرف انتها این نوشته‌علمی خیلی بی آلایش به لحاظ رسد اما این پاراگراف به تنهایی می‌تواند خیلی از سوالهای و ایرادات شما‌را حل نماید. چرا؟ برای اینکه آشنایی او‌لین گام برای برد در تجربه کاربری میباشد. هنگامی خویش را مکان بازدید کننده تارنما خویش می‌گذارید، می‌فهمید چه چیزی برای وی اهمیت داراست، چه چیزی اورا غمگین میکند و چه چیزی خرسند. هر چه آشنایی بیشتری از این استفاده کننده داشته باشید، بهتر می توانید احساس درونی وی از بازدید را مشابه سازی نمایید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.